Hogyan befolyásolják a globális borfogyasztási trendek a tokaji borok stílusát, a termékszerkezetet, és milyen stratégia mentén tud a kihívásokra választ adni a Tokaji borvidék? Dr. Molnár Péter birtokigazgatóként, hegyközségi elnökként és egyetemi docensként több oldalról is rálátással bír a borvidék jelenének és jövőjének legfontosabb kérdéseire.
Tokaj, a világörökségi borvidék, igen komoly múltra tekint vissza, és a mai napig különleges helyet foglal el a borkedvelők szívében. A modern borpiaci trendek és a fogyasztói szokások változásai azonban folyamatosan új kihívások elé állítják a régió borászait. Dr. Molnár Péter, a Patricius Borház birtokigazgatója, a Tokaj-Hegyalja Egyetem Mathiász intézetének vezetője és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke több évtizedes tapasztalatával mesél arról, hogyan tudnak a tradíciókat megőrizve alkalmazkodni a megváltozott igényekhez.
VINCE: Milyen globális és a belföldi piacot érintő trendek vannak leginkább hatással a Tokaji borvidékre? Milyen kihívásokkal szembesül ma egy minőségi és prémiumkategóriás borokat készítő tokaji termelő, amilyen a Patricius Borház is?
DR. MOLNÁR PÉTER: A borfogyasztási trendek a világon sok helyen csökkenő tendenciát mutatnak. Ugyanakkor kiemelendő, hogy ez a változás kevésbé érinti a fehérborokat, amelyek iránt továbbra is stabil a kereslet. A minőségi piacokon a bor kiemelkedő minősége a belépő, az alap; a kereskedelmi sikert azonban sok tényező befolyásolja. Természetesen a verseny nagyon erőteljes, de az egyedi, megkülönböztethető karakterrel rendelkező borok fogyasztására nyitott a piac. Kulcskérdés és a tokaji termelők számára talán a legnagyobb kihívás, hogy milyen módon tudjuk eljuttatni az egyediség üzenetét a fogyasztóhoz. Ez a legtöbb országban a HoReCa szegmensen keresztül, a gasztronómia segítségével működik jól.
A fehérborok kategóriáján belül a természetes édes borok mindig is egy niche piacot képviseltek, amelyet ezek a trendek arányában még kevésbé érintenek. Ezen borok esetében hosszú távon is fenntarthatónak tűnik a kiegyensúlyozott kereslet. Természetesen ez csak folyamatos és jól kivitelezett promócióval és marketinggel működőképes. Számunkra és a Tokaji borvidék számára pedig különösen biztató, hogy a tokaji eredetvédett borok iránt az exportpiacokon továbbra is érdeklődés mutatkozik.
VINCE: Milyen stratégiával válaszol a Patricius Borház az édes borok piacának évek, évtizedek óta tapasztalt nehézségeire? Hol a helyük a tokaji édes boroknak a modern ember életében?
DR. MOLNÁR PÉTER: Fontos cél, hogy kiemeljük a tokaji aszút és a többi természetes édes borunkat a desszertbor kategória szűkebb megítéléséből. Bár természetesen édes boraink a desszertbor kategóriába is illeszkednek, de ennél sokkal többet kínálnak. Az aszú eleganciája, ízgazdagsága, egyensúlya, teste, hosszúsága és ásványossága miatt kiválóan párosítható számos, nem édes ízhatású étellel. Nemzetközi és hazai szinten is egyre több nyitott, kreatív séf látja meg ezt a lehetőséget, és fedezi fel az aszú sokoldalúságát a gasztronómiában. Számunkra az a legfontosabb, hogy ezt a trendet tovább erősítsük, és megismertessük a világgal. Ez olyan egyedi lehetőséget nyithat számunkra, amely más borvidék számára nem járható út a borok alapadottságai miatt. Borászatunkban folyamatosan szervezünk borvacsorákat, ahol az aszúink és a hozzájuk párosított ételek példáján mutatjuk meg a borainkban rejlő potenciált. Fontos hangsúlyozni, hogy a tokaji természetes édes borok nemcsak a különleges alkalmakhoz illenek. Akár a mindennapokban is helyet kaphatnak, amikor igazán különleges élményre vágyunk.
VINCE: Egyetért-e azzal, hogy a tokaji aszút elsősorban hazánkban kellene újrapozicionálni, hogy a magyar emberek is jobban ismerjék, szeressék, fogyasszák, és hírét vigyék a világban?
DR. MOLNÁR PÉTER: Ezt a munkát párhuzamosan kell itthon és külföldön folytatnunk. Nagyon fontos, hogy a hazai fogyasztók is jobban megismerjék, milyen különleges élményt nyújthat a tokaji aszú. Az elmúlt harminc évben a borvidék újrateremtette az aszú minőségét. Egy palack aszú minden magyar ember névjegykártyája lehet külföldön is, melyre büszke lehet. Ha mi, magyarok szeretjük, és mögé állunk, nyilván az exportpiacok borkedvelőinek, fogyasztóinak tudatában is könnyebb elhelyeznünk az aszúborokat. Fontos, hogy az aszú nemcsak az ünnepek itala lehet, hanem a mindennapokban is szerepet kaphat.
VINCE: Hogyan látja a tokaji száraz borok és pezsgők szerepét és potenciálját a régió jövőjében?
DR. MOLNÁR PÉTER: Mindkét kategória történelmi jelentőségű a régióban. A száraz bor, a „vinum ordinarium” nagyobb múltra tekint vissza a borvidéken, de a pezsgők is már közel kétszáz éve jelen vannak a környék borkészítéséről szóló feljegyzésekben. A száraz borok és a pezsgők egyaránt fontos szerepet játszanak, hiszen más-más oldaláról mutatják be a Tokaji borvidéket. A különleges termőhelyeinknek, a mikroklímának, a talaj- és fajtaadottságoknak köszönhetően ezekben a kategóriákban is egyedi karakterű borokat lehet készíteni, amelyek megállják helyüket a hazai és nemzetközi gasztronómiában. Emellett örömmel tapasztaljuk, hogy növekvő érdeklődés mutatkozik a gasztronómiában a tokaji száraz borok és pezsgők iránt.
VINCE: Ön intézetigazgatóként és oktatóként is aktívan részt vesz a Tokaj-Hegyalja Egyetem működésében. Milyen céllal jött létre az egyetem, és milyen szerepet tölt be a régió fejlődésében?
DR. MOLNÁR PÉTER: A borvidék és a régió fennmaradásának kulcsa a magas szintű tudással rendelkező ember. Tokaj számára kiemelkedően fontos lépés volt, hogy létrejöjjön egy helyi egyetem, amely a borvidék számára meghatározó területeken – szőlészet-borászat, turizmus és vendéglátás, kulturális örökség, gazdasági és pedagógiai tanulmányok – nyújt képzéseket. Ezt a célt szolgálja a Tokaj-Hegyalja Egyetem, amelynek kiemelt feladata, hogy a tanulók olyan használható, gyakorlati tudást kapjanak. Ez a borvidék hosszú távú környezeti, gazdasági és humán fenntarthatóságát is biztosítja.
VINCE: Milyen szerepet játszik a borturizmus a régió fejlődésében, gazdaságában?
DR. MOLNÁR PÉTER: Kiemelkedően fontos szerepet: a régió fenntarthatóságának egyik kulcseleme a táj fenntarthatósága, amelynek egyik meghatározó tényezője a borturizmus. Ez a tokaji régióban látványosan tetten érhető. Az elmúlt évek szőlészeti és borászati, infrastrukturális és turisztikai fejlesztései nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a vendégek számára vonzó és könnyebben megközelíthető legyen a vidék. A borturizmus mellett komoly potenciált rejt a kulturális, a vízi, a történelmi, az aktív és a gasztronómiai turizmus is. Ezek együtt a régió különlegességével olyan kínálatot nyújtanak a turisták számára, amelynek köszönhetően több éjszakát is eltölthetnek a környéken. A borászatok számára a helyi értékesítés erősítése továbbra is alapvető és stratégiai cél, a növekvő turizmus ennek erősítésére is lehetőséget ad.
VINCE: Hogyan látja Tokaj és a Patricius Borház helyét és szerepét 5 és 10–20 év múlva?
DR. MOLNÁR PÉTER: Idén ünnepeljük a Patricius Borház 25. évfordulóját, ami kiemelkedő mérföldkő számunkra. Ez alatt a negyed évszázad alatt rengeteg tudás és tapasztalat halmozódott fel, az eredmények sem maradtak el. Számos nemzetközi platina- és aranyéremmel ismerték el borainkat, továbbra is elkötelezettek vagyunk a fejlődés iránt. 2013-ban a „Magyarország Legszebb Szőlőbirtoka”, 2016-ban az „Év Pincészete” díjat érdemeltük ki. Ahogy az interjú elején is említettem, remek szakmai alapjaink vannak ezen a borvidéken, ami magában hordozza a különlegességet is: erre a természetes egyediségre kell építenünk. Közel húsz országban kaphatók a boraink, tovább szeretnénk bővülni, itthon és külföldön is szeretnénk erősíteni a brandet. Az egyes márkák épülését segítheti a borvidéki, közös kommunikáció és marketing erősítése, ezt a termelők fontosnak érzik. Komplexen, regionálisan kell értelmeznünk a fejlődést, hogy Tokaj prosperáló borvidék legyen stabil, fenntartható gazdasági, környezeti és emberi alapokkal.
A cikk a Vince Magazin 2025. februári lapszámában jelent meg. A magazin kívánt lapszáma vagy akár előfizetés is megrendelhető a HG Média webshopjában.
Szerző: Vancsik Ivett
Címlapfotó: Patricius Borház / Dancsecs Ferenc