Üzletember a borkultúra ellen? – A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa élesen reagált Wáberer kijelentéseire

Wáberer György alkoholmentes életet népszerűsítő kampánya jelentős felháborodást váltott ki a magyar borásztársadalomban.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa reagált Wáberer György milliárdos üzletember nemrégiben megosztott videójára, amelyben arra szólítja fel az embereket, hogy ne fogyasszanak alkoholt egy hónapig. A videó több okból is felháborodást váltott ki nemcsak az emberekben, de a tanács tagjai között is.

Nemrég megosztott a közösségi oldalán Wáberer György milliárdos egy videót, amelyben alkoholmentes kihívást hirdet meg, ráadásul jutalmat tűzött ki azok között, akik képesek alkohol nélkül élni egy hónapig. Az Indexen megjelent véleménycikkben Kovács Tibor kifejtette, hogy Wáberer György zavarosan összemosta a dohányzást és a borfogyasztást, téves információkat terjesztve.

De ami még ennél is súlyosabb szerinte, hogy a milliárdos nyilatkozott ebben a témában, úgy, hogy „magas pozíciót tölt be a tokaji borvidék felvirágoztatására hivatott szervezetekben”. Az író szerint Schwab Richárd nyomdokaiba lépett, aki öt éven át ügyködött a Badacsonyi Pincegazdaság igazgatóságában a bor népszerűsítésén.

A történtekre reagált a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, és kiemelték, hogy a videó nagy felháborodást váltott ki a tagok között. Mint írják, sokukban jogosan merült fel a kérdés, hogy

hogyan lehet összeegyeztetni a történelmi Tokaji Borvidék fejlesztési célkitűzéseivel, a szőlész-borász mérnöki képzés egyetemi érdekeivel, a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány tulajdonába került, korábbi állami tulajdonú, a Tokaji Borvidék legnagyobb borászati vállalkozásaként működő Grand Tokaj Zrt. érdekeivel Wáberer György magán üzleti érdekeit?

– áll a közleményben.

Szerintük a Facebookon megjelent kampányból kiderült, hogy Wáberer György számára „az előbbiek teljes mértékben háttérbe szorulnak az utóbbival szemben”. Állítják, hogy ez legalább olyan veszélyes, mint a túlzott dohányzás vagy alkoholfogyasztás.

Hangsúlyozták, hogy a milliárdos megközelítése nemcsak a magyar szőlő- és bortermelést ássa alá, hanem a mértékletes és tudatos borfogyasztás kultúráját is. A tanács szerint felmerül a kérdés,

Wáberer György mennyire tudja, akarja képviselni a történelmi Tokaji Borvidék, szőlész-borász mérnök egyetemi képzés, és összességében a magyar szőlő-bor ágazat értékeit, hagyományait és jövőjét.

Hangsúlyozták, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának szakmai álláspontja az, hogy „a szőlőtermelés, a borkészítés nem csupán a termelésről szól, hanem kultúráról, hagyományokról és közösségépítésről”. Továbbá kiemelték, hogy a bor mértékletes fogyasztása több esetben hozzájárul a társadalmi kapcsolatok erősítéséhez, „a borász célja pedig a bor iránti szeretet és tisztelet átadása”.

Hozzátették, hogy Magyarországon a borászképzés nem csupán szakmai tudást ad, hanem a helyi közösségek gazdaságának és identitásának alapját is képezi. Szorosan összefonódik a borral a borvidékek története és kultúrája, a fiatal borászok képzése pedig kulcsszerepet játszik a jövő fenntarthatóságában. Kiemelték, hogy a szőlő-bor ágazat jövője a bor iránti szereteten és a mértékletes fogyasztáson alapul. A kampány, amely a borfogyasztás ellen irányul, súlyosan veszélyezteti ezt a hagyományt.

Közleményüket azzal zárták, hogy Wáberer György üzletember – titulusa ellenére – nyilatkozatával megtagadja a felsorolt értékeket. Szerintük ez botrányos és megengedhetetlen egy olyan embertől, „akinek pontosan a magyar szőlő és bor ágazat érdekeinek szolgálata lenne a feladata”. (Index)

Címlapkép: Wáberer György 2020. január 28-án. – Fotó: Kovács Tamás / MTI

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük